22 kwi 2014

,,Deadly" - Sara Shepard

15851928

Tytuł: Deadly
Autor: Sara Shepard
Wydawnictwo, rok wydania: HarperTeen, 2013
Ilość stron: 305


Polskie wydanie

Dotychczasowe tomy wydawało wydawnictwo Otwarte, więc możemy spodziewać się, że i ten tom wkrótce się pojawi.
Jak na razie, brak konkretnych informacji.



~~***~~


Deadly, czternasty tom serii Pretty Little Liars, przynosi jeszcze bardziej soczyste skandale, mroczne sekrety i szokujące zwroty akcji.

Aria, Emily, Hanna i Spencer zrobiły straszne rzeczy – rzeczy, które posłałby je za kratki, gdyby ktokolwiek się o nich dowiedział. Ich prześladowca A wie o każdym z tych grzeszków…

Do tej pory A zatrzymywało dla siebie sekrety dziewczyn, używając ich, by móc je torturować. Teraz zmieniły się zasady gry. Nagle Emily, Spencer, Hanna i Aria są wzywane na przesłuchania, a ich świat zaczyna się walić. Jeśli plan A się powiedzie, Kłamczuchy z Rosewood mogą zostać uwięzione na dobre…


Powiem bez ogródek: Deadly to kolejny zapychacz w serii, który przeciąga wątki z poprzednich tomów – nieudolne śledztwo policji, powtarzanie w kółko przez dziewczyny, że Alison żyje, wracania pamięcią do wakacji na Jamajce. Powtórka z rozrywki, ot co. Z marazmu czytelniczego wyrwało mnie tylko jedno wydarzenie: gdy na czyichś nadgarstkach zatrzaśnięto kajdanki. Autorka rozwleka każdą sytuację, po raz kolejny pisząc o tym samym (przykładowo: ile razy czytaliśmy już o tym, że Hanna i jej ojciec się nie dogadują, bo on woli drugą rodzinę i politykę albo że Emily jest w wiecznym konflikcie ze swoją rodziną?). Poza tym notorycznie przypomina informacje, o których… przypominała już w poprzednich książkach.

W ogóle nie poczułabym, że sięgnęłam po nową powieść z serii, gdyby nie zakończenie. Na to czekałam!

Trzy ostatnie rozdziały przyniosły finał! Poznajemy tożsamość pierwszego i drugiego A, intryga ledwo, bo ledwo, ale zostaje rozplątana, sypie się konfetti, strzelają korki od szampana… To jest tom, który powinien wszystko zakończyć.

Powinien.

Gdyby tylko autorka wprowadziła małą zmianę w finałowej potyczce, wszystko perfekcyjnie zamknęłoby się w czternastej książce. Ale nie! To nie jest finalny finał, to zaledwie finał-przed-finałem. Czekają na nas jeszcze dwa tomy, bo Sara Shepard po raz kolejny zostawiła sobie otwartą furtkę. Słowem: rozciągnęła finał na trzy tomy. Chyba planuje stworzyć końcową bitwę z udziałem wojska i kosmitów pod wodzą A, w międzyczasie umieszczając retrospekcję z życia każdego bohatera. Już Deadly, pomijając zakończenie, było właściwie o niczym, więc nie wiem, czy można jeszcze bardziej rozwodnić wydarzenia, by opisów starczyło na dwie, ponad trzystustronicowe powieści.

Zarzekałam się, że przeczytam całą serię, ale teraz nie jestem tego taka pewna. Mam już Kłamczuchowstręt i skoro poznałam tożsamość A, to po co mi w to dalej brnąć?

9 komentarzy:

  1. Bardzo fajna recenzja. Książka nie dla mnie (gustuję w czymś innym) aczkolwiek kierowana jest dla nastolatek :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Finał na trzy tomy ?! O matko to już przesada, wiem już dlaczego serial się tak ciągnie. 4 sezon już mnie zanudzał, boję się jaki będzie 5. Książek nie mam zamiaru czytać bo w życiu nie kupiłabym tylu tomów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja czwarty sezon oglądam z doskoku i już dawno doszłam do wniosku, że świat PLL ma własną logikę, niekoniecznie pokrywającą się z rzeczywistą logiką :))

      Usuń
  3. Chyba wcale nie będę się zabierać za tę serię, bo nie lubię, gdy autor za bardzo przeciąga zakończenie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Tyle tych tomów, a ja utknęłam na 4. Czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobra, nie zachęcasz mnie do ich czytania, wcale, a wcale :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli po Pretty Little Liars nie sięgniesz, to niewiele cię ominie ;P Początkowe tomy były bardzo fajne, wciągnęły mnie niesamowicie, ale później... Nah, autorka najwyraźniej nie wie, kiedy przestać.

      Usuń
  6. Seria nie dla mnie - jaka ona długa :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Serial bardzo lubię, ale na książki nie mam ochoty... :)

    OdpowiedzUsuń